calorieën tracken: goed of slecht idee?
Daniëlle Kuperus

Daniëlle Kuperus

Founder Daniëlle Kuperus coaching

Calorieën tracken: goed of slecht idee?

Wanneer je bezig bent met je lichaamsverhouding en je wilt deze beïnvloeden dan kunnen we grofweg zeggen dat je calorie inname bepaalt wat er met je lichaam gebeurt:

Neem je meer calorieën tot je dan je verbruikt dan kom je aan.
Neem je minder calorieën tot je dan je verbruikt dan val je af.

Stel dat je wat kilo’s vet wil verliezen om een fitter ogend lijf te krijgen dan zul je een langdurig calorietekort moeten hanteren om dit te bereiken. Je zult controle moeten uitoefenen over het aantal calorieën dat je tot je neemt, maar hoe doe je dat? En is dat wel zo’n goed idee?

Hoe kun je calorieën tracken?
Tegenwoordig zijn er talloze voedingstracker apps te vinden waarmee je precies bij kunt houden hoeveel calorieën en macronutriënten (hieronder vallen: koolhydraten, vetten en eiwitten) je tot je neemt. Vaak kun je in een enorme database zoeken naar voedingsmiddelen die ingevoerd zijn door andere gebruikers. Enkele van deze apps zijn: myfitnesspal, Lifesum, YAZIO, Mijn eetmeter en FatSecret. Je hebt hiervoor in ieder geval een keukenweegschaal nodig of voorverpakte porties waarvan je de voedingswaarden één op één kunt overnemen.

Je kunt calorieën en macronutriënten ook met de hand uitrekenen door de voedingswaarden informatie op de achterkant van elk product te lezen en om te reken naar de hoeveelheden die je hebt gebruikt voor een maaltijd. Dit kost echter erg veel tijd. Niet erg efficiënt, tenzij je het leuk vindt om de hele dag alles uit te rekenen.

Het tracken van calorieën levert zowel voor- als nadelen op. Hieronder bespreek ik deze voor- en nadelen:

Voordelen van calorieën tracken:
– Bewust worden van de hoeveelheid calorieën die je per dag of per maaltijd binnenkrijgt.
– Zolang je niet over het caloriebudget heen gaat kun je alles eten wat je wilt. Ook ‘comfort food’ past in hier in. Denk aan voedingsmiddelen, zoals: chocola, taart, fast food, afhaalmaaltijden en ijs.
– Bewust worden van je voedingspatroon en voedingsgewoonten. Wat eet je door de dag heen en waar kan je andere keuzes maken in je voordeel.
– Je kunt makkelijk inzien of de macronutriëntdoelen voor de dag zijn behaald.
– Je kunt gemakkelijk controle uitoefenen over de verdeling van het caloriebudget over een maaltijd, dag of week.

Nadelen van calorieën tracken:
– Het tracken van calorieën kan dwangmatig worden, waarbij stress ontstaat als je teveel of te weinig eet.
– Momenten waarop het lastig is om voedingsmiddelen in te voeren in een voedingstracker of te schatten kan de ‘alles of niets’ mindset triggeren.
– Calorieën tracken is nooit 100% accuraat. De voedingsmiddelen in de voedingstracker apps bevatten vaak onjuiste informatie.
– Het kan veel tijd in beslag nemen om telkens voedingsmiddelen in de voedingstracker op te zoeken en in te voeren.
– Je hebt overal een keukenweegschaal of duidelijk portieverpakking nodig om de voedingsmiddelen op de juiste manier in te kunnen voeren.
– Je gevoel van honger en verzadiging kan verstoord raken. Bijvoorbeeld omdat je gaat eten alleen omdat je nog wat calorieën over hebt of honger leidt omdat je geen calorieën meer over hebt.

Als je het bovenstaande hebt gelezen lijkt het een zwart-wit verhaal. Wel of geen calorieën tracken. Toch zul je op de één of andere manier controle moeten uitoefenen op je inname om je lichaamssamenstelling te beïnvloeden. Een goed alternatief is ad libutum (eten tot verzadigd) of gebruik maken van een voedingstracker app zonder calorieën bijhouden als voornaamste doel. Een goed voorbeeld hiervan is de Weekmeals app. Het voordeel van de Weekmeals app is dat het gebruik hiervan altijd onder begeleiding van een coach gebeurt, waardoor de relatie met voeding kan worden verbeterd en je tegelijkertijd kunt werken aan een betere lichaamsamenstelling.


Conclusie
In de meeste gevallen is het langdurig tracken van calorieën geen goed idee. Op de lange termijn kan het een verstoorde relatie met eten opwekken. Calorieën tracken lijkt wel een goed idee te zijn wanneer je nog geen idee hebt van calorieën en macronutriënten of meer inzicht wil krijgen in je voedingspatroon. Hoewel calorieën tracken een zwart-wit situatie lijkt te zijn is er ook een gulden middenweg: ad libitum of het gebruik van een voedingstracker app onder begeleiding van een coach.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.