Trainen en het coronavirus

Het zal je niet ontgaan zijn dat we te maken hebben met een pandemie. Het coronavirus verspreid zich razendsnel. Zodra het virus de in de slijmvliezen komt kunnen er klachten, zoals hoesten en koorts ontstaan. 

Indien je gezond en onder de 60 jaar bent lijkt het erop dat je milde of geen klachten kunt ervaren als je besmet bent met het coronavirus. Daar zit het gevaar niet. Het gevaar zit hem in het risico dat mensen uit risicogroepen besmet raken en daar ernstig ziek van worden. Denk aan ouderen en chronisch zieken. Als er teveel mensen tegelijkertijd medische hulp nodig hebben raken de ziekenhuizen overbelast en zullen er meer mensen dan nodig overlijden. Daarom moeten proberen om zelf niet besmet te raken, zodat we anderen ook niet kunnen besmetten.

Maatregelen die voor iedereen gelden:
– Was je handen grondig en regelmatig.
– Schud geen handen en geef geen zoenen.
– Blijf thuis wanneer je ziek of verkouden bent.
– Beperk contant met ouderen en (chronisch) zieken.
– Nies of hoest in je elleboog.
– Snuit je neus in een papieren zakdoek en gooi deze weg na gebruik.
– Werk thuis als dat kan.

Is het verstandig om naar de sportschool te gaan?
Hoewel de meeste sportscholen maatregelen hebben genomen, waaronder een meter afstand tussen sporters, beperkte openingstijden en extra hygiënemaatregelen denk ik dat we er goed aan doen om zoveel mogelijk contact met elkaar zoveel mogelijk te beperken. Met name de sportschool kan een grote besmettingsbron zijn, ondanks de extra hygiënemaatregelen. Het coronavirus kan zich enige tijd levend houden als het op oppervlakken, zoals ijzer, terecht komt. Bovendien heb je te maken met luchtcirculatiesystemen die het klimaat in de sportschool regelen.

Het lijkt mij verstandig om de komende weken plekken waar mensen samenkomen zoveel mogelijk te mijden indien dit niet noodzakelijk is. Hoe minder mensen besmet raken, hoe sneller we dit probleem met z’n allen de kop in kunnen drukken. 

Tips om toch te kunnen trainen
Mocht je de komende weken toch willen trainen, maar wil je de sportschool liever mijden of sluiten de sportscholen binnenkort? Dan heb ik een aantal tips voor je hoe je toch aan je portie training komt:
– Maak een lange wandeling in de natuur of ga hardlopen.
– Pak je weerstandsbanden uit de kast en google oefeningen die je kunt doen.
– Je kunt ook zat oefeningen doen met je eigen lichaamsgewicht.
– Zet een Netflixserie aan en stap op je hometrainer.
– Haal je racefiets of je skeelers uit de schuur.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.