Hoeveel rust heb je nodig tussen de sets?

Tussen elke werkset neem je even rust om op adem te komen en je weer schrap te zetten voor de volgende set. Dat is waarom we een korte rustpauze nemen. Maar hoe lang moet je eigenlijk rust nemen? Dat ga ik je vertellen.

Wist je dat rust een belangrijke factor is in het maken van progressie? Neem je te weinig rust tussen je sets dan kan dit op de lange termijn nadelig zijn voor je resultaat. Op het moment dat je met de volgende set begint en je bent nog niet goed opgeladen  dan gaat je werkcapaciteit achteruit. Dat wil zeggen dat je steeds minder herhalingen kunt maken in elke opeenvolgende set. Op de lange termijn betekent dat dat je minder volume kunt draaien. Je hebt progressive overload nodig om resultaat te behalen. Bovendien kan te weinig rust nemen ook een risico vormen voor blessures.

De richtlijnen:
– Voor compoundoefeningen (oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd gebruikt) heb je 2-3 minuten rust nodig.
– Voor isolatieoefeningen (oefeningen waarbij je specifiek één spiergroep gebruikt) heb je 1-2 minuten rust nodig.

Hoe je rust neemt
Rust is eigenlijk de tegenhanger van inspanning. Ontspanning dus. Je hoeft daarbij niet stil te gaan zitten op een bankje en naar de klok te staren totdat je weer mag. Sterker nog, een beetje bewegen helpt je  beter te doorbloeden en zorgt ervoor dat je sneller en beter herstelt. Loop even heen en weer, vul je flesje met water of beweeg wat met je lichaam. 

Door voldoende rust te nemen gaat je  werkcapaciteit omhoog, omdat je beter bent herstelt en opgeladen voor de volgende set. Daardoor kun je dus meer volume draaien wat op de lange termijn leidt tot meer en sneller resultaat.

Neem jij voldoende rust tussen je werksets?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.