De eerste stap naar verandering begint altijd met bewustwording. Je wilt je ervan bewust worden wát je precies doet voordat je jouw gedrag kunt veranderen. ⁠⁠

Charles Duhigg schreef een boek over ‘the power of habit’. Daarin schrijft hij over de habitloop. Deze habitloop bestaat uit: een prikkel -> gedragsroutine -> beloning. Je kunt elke gedraging over deze habitloop heen leggen.⁠⁠ Een voorbeeld:⁠
Prikkel: Je bent op een verjaardag en er wordt je taart aangeboden.
Routine: Je zegt ja, want taart hoort bij een verjaardag en iedereen neemt taart.⁠
Beloning: De taart smaakt lekker en je hebt het gevoel erbij te horen.⁠⁠

Het kan ook zijn dat je achteraf baalt dat je tóch taart hebt gegeten, terwijl je dat eigenlijk niet wilde. Zo kunnen er meer vervelende gewoontes zijn die je eigenlijk niet wil: eetbuien, trainingen overslaan, te laat naar bed gaan, een snelle kcal rijke maaltijd kiezen in plaats van een nutriëntrijke maaltijd, etc.⁠⁠

Gedrag waar je last van hebt kun je veranderen. Zonder twijfel. De eerste stap is helder maken wát je precies doet. Pak een pen en papier en schrijf je ongewenste gewoonte uit. Prikkel – Routine – Beloning.⁠⁠

Welke ongewenste gewoonte zou jij graag willen doorbreken?⁠

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.