Micromanagement (3)

 

In de coaching kom ik vaak met vrouwen in gesprek die tegen het volgende dilemma aanlopen: ‘tijdens de feestdagen of op dagen waarop ik een etentje/feestje heb lukt het niet om me aan mijn voedingsplan te houden en loopt het vaak compleet verkeerd af.’ ⁣

Je spreekt met jezelf af tijdens de lunch met vriendinnen om voor een vullende, kcal arme salade te kiezen en als je naar verjaardagsfeest gaat dat je al het lekkers laat staan en het braaf bij de snoeptomaatjes gaat houden. Uiteindelijk eindig je precies zoals je het niet wil. Je hebt toch meer gegeten dan je wilde én juist de dingen die je niet wilde. Herkenbaar?⁣

Micromanagement noem ik het ook wel. Het kan extreem uitputtend voelen als je continu op je hoede moet zijn om geen verkeerde keuzes te maken. Hoe dan ook ga je last krijgen van beslissingsvermoeidheid en geef je je over. ⁣

Hoe kun je dit voorkomen? Door uit te zoomen! Bekijk jouw voedingsplan door een andere bril. Het maakt minder uit dan je denkt als je een keer je eiwitdoel niet haalt of als je 200 kcal onder of over je budget zit. Wat uitmaakt is hoe je over een langere periode voeding inzet om jouw doel te behalen. ⁣

Hoe zou jij jouw dag anders kunnen indelen? Switch van 5 maaltijden per dag naar 2 maaltijden +1 buiten de deur, Switch je uitgebreide havermout ontbijt voor een simpele bak kwark met aardbeien. Er zijn zoveel mogelijkheden. ⁣

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.